Det som primärt avgör vad ett företagslarm kostar är hur många funktioner som det ska ha. Självklart är det stor skillnad på pris för en liten kiosk och ett stort industriområde. Några punkter som avgör priset är:
- Via larmbolag eller fristående larm
Den största enskilda faktorn är om ett fristående larm används eller om det är kopplat till ett larmbolag. Med fristående larm menas att detta enbart larmar högt samt visar, via en app, vad som händer till larmägaren. I detta fall behöver ägaren själv agera genom att ringa polisen och eventuellt åtgärda trasiga fönster eller liknande.Om ett företagslarm används från ett larmbolag finns en koppling till larmbolaget dygnet runt. Dessa får realtidsvideo vid inbrott eller om larmet på annat sätt aktiveras. Väktare skickas till platsen och dessutom larmas exempelvis polis eller brandkår om detta behövs enligt larmoperatören. Väktarna kan även åtgärda trasiga fönster, uppbrutna dörrar osv.
- Antal enheter
För ett litet företag, som har kontor i ett höghus, kan det räcka med inbrottslarm på dörren. En enda enhet som därmed håller nere kostnaden rejält. Ofta kompletteras detta även med brandlarm men det är fortfarande få enheter.Detta kan jämföras med ett företagslarm som installeras i en stor klädbutik på markplan. Det kan i detta fall behövas inbrottslarm, brandlarm, rörelsedetektorer, överfallslarm samt snatterilarm.
- Kostnad för utryckningar
Flera larmbolag har ”fria utryckningar”. Med det menas att företaget aldrig betalar något för att väktare ska komma och se vad som hänt när larmet aktiverats. Andra larmbolag tar ut en viss avgift per gång. Detta brukar försvaras med att de tar en lägre månadskostnad. För de företag som ofta vill ha hjälp, eller drar falsklarm, kommer det däremot bli ett dyrt alternativ.
Få offert på företagslarm via larmbolag
Som nämnts ger företagslarm via larmbolag störst säkerhet och de flesta företag väljer även denna larmlösning. Samtidigt finns det flera olika aktörer att välja på – delvis med olika lösningar.
De flesta larmbolag erbjuder gratis rådgivning och offert vilket innebär att företagaren kan få in förslag och offerter från flera och jämföra dessa. Det viktiga är då att inte fokusera för mycket på priset utan även att se vilken säkerhet som verkligen ges.
- Ingår det fria utryckningar?
- Hur snabbt förväntas väktare vara på plats?
- Vilka kringtjänster erbjuds?
- Äger du eller larmbolaget larmet?
- Vem står för service och underhåll?